امروزه عدم ارتباط موثر، روشمند و مداوم ميان صاحب نظران حوزه و دانشگاه با فعالان رسانه اي و فرهنگي موجب كاهش كيفيت محتواي سطوح رسانه اي و محافل عمومي از يكسو و عدم درگير بودن صاحب نظران با مسايل و مشكلات جامعه در حوزه هاي تخصصي خود از سوي ديگر شده است.

 

از اين رو گروهي از اهالي فرهنگ و رسانه برآن شدند تا با تاسيس سازمان مردم نهاد انجمن انديشه و قلم، در پركردن اين خلا بكوشند.

بسمه تعالی
بعون الله و لطفه
پیش‌نویس برنامه و اساسنامه سازمان مردم‌نهاد «انجمن اندیشه و قلم»


1- نام: انجمن اندیشه و قلم

2- هدف: توانمندسازی نیروهای آرمانگرا برای افزایش اثرگذاری در عرصه‌های مرتبط اعضا

3- ضرورت تأسیس:
با گذشت قریب 40 سال از پیروزی انقلاب اسلامی، بحران هویتی، فکری، انگیزشی و بین نسلی و چالش‌هایی چون انحصار و سلبی‌گرایی، آینده جامعه را تهدید می‌کند و به نظر می‌رسد باید با حرکت‌هایی انگیزشی، عمیق، مؤثر و آرمانخواهانه مسیر توسعه پایدار را در میان نخبگان و سپس جامعه باز کرد که در این راستا شکل‌گیری جمعی هدفمند لازم است.
4- روند تأسیس:
بعد از توافق اعضای هیأت مؤسس، اساسنامه تدوین و انجمن عضوگیری می‌کند و با تشکیل مجمع عمومی، هیأت مدیره با رأی اعضا شکل می‌گیرد. گروه‌های تخصصی با توجه به گرایش و توانمندی اعضا شکل می‌گیرد. همچنین بخش فرهنگی و روابط عمومی عهده‌دار تدوین و آماده انتشارسازی تولیدات در قالب متن، تصویر، فضای مجازی، فیلم و... است. مدیریت پژوهشی نیز عهده‌دار ارتباط با مراکز ذی‌ربط برای پذیرش سفارش پروژه‌های پژوهشی در راستای اهداف انجمن است. مدیریت اداری و پشتیبانی نیز تدارکات نشست‌ها، پیگیری‌های حقوقی و قانونی و مسائل مالی و اداری را برعهده دارد. مجمع عمومی بالاترین رکن تصمیم گیری انجمن می باشد که اختیارات خود را در حوزه اجرایی را به هیات مدیره تفویض می کند، هیات مدیره بر فعالیت های گروههای تخصصی بعنوان محور فعالیتهای انجمن نظارت و از این فعالیتها حمایت می نماید.
5- ارکان و اجزا:
1-5- هیأت موسس
2-5- مجمع عمومی
3-5- هیات مدیره
4-5- شورای مشورتی اساتید
5-5- مدیریت فرهنگی و روابط عمومی
6-5- مدیریت پژوهشی
7-5- مدیریت اداری و پشتیبانی
8-5- گروه‌‌های تخصصی

6- اصول حاکم:
أ‌- تضارب آرا با پایبندی به آزادی اندیشه و احترام به دیدگاه‌های مخالف
ب‌- رعایت اصول اخلاقی به خصوص اخلاق حرفه‌ای
ت‌- حرکت در مدار قوانین جمهوری اسلامی
ث‌- توجه به کاربردی بودن فعالیت‌ها و حل مشکلات جامعه
ج‌- عدم موضع‌گیری در فعالیت‌های سیاسی و انتخاباتی

7- فعالیت‌ها:
1-7- نشست‌های علمی عمومی ماهانه: که با حضور اعضا و استادان برگزار می‌شود و ضمن بهره‌مندی محتوایی اعضا و انتقال مباحث مورد نیاز کل اعضا، همگرایی، هویت‎آفرینی و برندسازی انجام می‌شود. مواردی چون مباحث اعتقادی و اخلاقی، رسانه و ارتباطات، اخلاق حرفه‌ای و سواد رسانه‌ای از موضوعات پیشنهادی این نشست‌هاست.

2-7- نشست‌های تخصصی فصلی: در هفته‌هایی که نشست عمومی برگزار نمی‌شود، گروه‌ها براساس برنامه‌ریزی انجام شده اقدام به برگزاری نشست تخصصی (اعم از نشست، پنل، میزگرد یا کارگاه) با حضور اعضا می‌کنند که مجموعا هر گروه در هر فصل حداقل یک نشست دارد.

3-7- تولید محتوا در قالب‌های مختلف: تلاش می‌شود کلیه فعالیت‌های انجمن تا حد امکان منتهی به خروجی شود و در قالب‌های مختلف متن (مصاحبه/ یادداشت/ مقاله مطبوعاتی یا پژوهشی/ گزارش/ کتاب و..) صوت و فیلم تدوین و در سطوح مختلف در اختیار دیگران قرار گیرد.

4-7- جلسات مداوم موضوعی: در موضوعات لازم که استاد متناسب آن نیز وجود دارد، جلساتی مداوم‌تر و پرتعدادتر برگزار می‌شود و می‌توان دیگران را هم به آنها دعوت کرد.

5-7- دیدار و گفت‌وگو با شخصیت‌ها به منظور همفکری و بهره‌گیری از نظرات و تجربیات

6-7- بسترسازی برای بهره‌گیری متقابل جامعه و اساتید و نخبگان از تعامل فکری

8- گروه‎های تخصصی:
انجمن از گروههای تخصصی تشکیل شده است که محور فعالیتهای آن می باشند:
1-8- ترکیب گروه‌های تخصصی:
الف: هر گروه تخصصی دست کم از 15 عضو با شرایط ذیل تشکیل می‌شود:

آگاه‌نظران(متخصصین در حد دکترای تخصصی یا معادل حوزوی یا تجربی آن)
رسانه‎نگار تخصصی (فرد رسانه‌ای فعال در این حوزه تخصصی)
نیروهای جوان (دانشجویان یا فعالان موضوع تخصصی)

ب: هر گروه داراي يك حلقه اساتيد مشاور خواهد بود كه تعداد آن حداقل سه نفر از صاحب‌نظران است. مشاوران گروه عضو انجمن نيستند؛اما گروه‌ها در تدوين برنامه‌ها و پروژه‌هاي پژوهشي از نظرات آنها استفاده مي‌كنند.

ج: انتخاب مشاوران با رأي اعضاي گروه انجام مي‌شود.

2-8- فعالیت‌های گروه‌های تخصصی:

الف- تدوین و تصویب برنامه فعالیت گروه

ب- شناسایی موضوعات، صاحب‌نظران و منابع علمی موضوعات گروه

ج- برگزاری نشست‌های فصلی در حوزه تخصصی با مشارکت دانشگاه، پژوهشگاه یا سایر شخصیت‌های حقوقی معتبر

د- برنامه‌ریزی واجرای پروژه شخصیت‌نگاری در مورد صاحب‌نظران برجسته موضوع در آن گروه تخصصی، که با انجام گفت‌وگوهای عمیق، باز و چالشی در مورد آرای صاحب‌نظر مصاحبه‌شونده توسط یک تیم متخصص صورت گرفته و به‌صورت تصویری ضبط و در قالب کتاب، گزیده‌های تصویری و صوتی، گفت‌وگوهای رسانه‌ای و مستندهای موضوعی تدوین می‌شود. به‌صورت موضوعی نیز با استفاده از تکنیک‌های مدیریت دانش جهت تولید دانش نهفته در سینه صاحب‌نظران به تدوين دانشنامه‌هاي مرتبط مي‌پردازد.

ه- انجام پروژه‌های پژوهشی در موضوع تخصصی به سفارش شخصیت‌های حقوقی معتبر

و- برگزاری کارگاه‌های توانمندسازی جهت استفاده اعضا و عموم

3-8- عناوین گروه‌های تخصصی:
أ‌. اندیشه (فلسفه، کلام، اخلاق و..)
ب‌. تاریخ
ت‌. توسعه(اقتصاد و مدیریت)
ث‌. جامعه‌شناسی و ارتباطات
ج‌. روابط بین‌الملل
ح‌. روانشناسی و علوم رفتاری
خ‌. سیاست
د‌. فقه و حقوق
ذ‌. مطالعات دفاعی وامنیت ملی
ر‌. هنر

9- مسایل مالی انجمن:
انجمن، از نظر فعالیتهای اقتصادی ماهیت غیرانتفاعی داشته و هیچ یک از اعضا اعم از اعضای عادی وهیات مدیره، حق انتفاع از فعالیتهای انجمن را ندارد، گروههای تخصصی از محل بودجه انجمن واجرای پروژه های پژوهشی هزینه های خود شامل هزینه های جاری، هزینه توسعه وحق الزحمه اعضا را تامین می کنند.
بودجه هرگروه پس از تصویب در گروه به هیات مدیره ارائه می گردد، انعقاد قراردادهای پژوهشی یا فرهنگی گروه با امضای مسئول گروه و رییس هیات مدیره انجمن معتبر می باشد، قراردادهای مالی واوراق تعهد آور نیز با امضای رییس ویک عضو هیات مدیره انجمن معتبر می باشد.
منابع تأمین مالی انجمن:
الف. حق عضویت اعضا
ب.انجام پروژه‌های پژوهشی
ج.دریافت کمک از دستگاه‌های عمومی
د.دریافت کمک تا سقف محدود از اشخاص حقیقی و حقوقی

10- ترکیب هیأت مدیره
هیأت مدیره انجمن شامل هفت عضو می‌باشد که سه نفر آنان با برگزاری انتخابات از میان اعضای هیأت مؤسس و چهار نفر آنان از میان اعضای عمومی انجمن انتخاب می‌شوند، از میان هیات موسس یک نفر واز میان اعضای عمومی دو نفر بعنوان اعضای علی البدل هیات مدیره انتخاب می شوند.
اعضای علی البدل در صورت استعفای عضو هیات مدیره تا برگزاری مجمع عمومی عهده دار انجام وظایف خواهند شد، و بدون حق رای مجاز به شرکت در جلسات هیات مدیره می باشند.

11- قوانین حاکم بر انجمن:
انجمن اندیشه و قلم با اخذ مجوز از وزارت کشور در سطح ملی و در چارچوب قوانین رسمی جمهوری اسلامی ایران فعالیت می‌نماید و هیچ‌یک از اعضای انجمن یا افراد خارج از آن، حق انجام فعالیت‌های غیرقانونی را با نام یا با استفاده از امکانات مادی و یا اعتبار معنوی انجمن ندارند. موارد تخلف توسط بازرسین به هیأت مدیره انجمن و در صورت عدم رسیدگی مناسب به مجمع عمومی انجمن گزارش خواهد گردید.

12- مدت زمان فعالیت و شیوه انحلال:
مدت زمان فعالیت انجمن نامحدود بوده و در صورت نیاز به انحلال، موضوع پس از تصویب در هیأت مدیره با دوسوم آرا، در مجمع عمومی انجمن مطرح خواهد گردید. انحلال نیاز به رأی موافق دوسوم اعضای انجمن خواهد داشت. پس از انحلال اموال انجمن به پیشنهاد هیأت مدیره و تصویب مجمع عمومی صرف امور خیریه خواهد شد.


13- عضویت در انجمن
الف: شرایط عضویت:
1- حداقل مدرک تحصیلی كارداني یا معادل حوزوی يا تجربي آن باشد.
2- فعاليت در حداقل یکی از موضوعات مرتبط با گروه‌های انجمن.
3- مصاحبه شفاهی یا معرفی‌نامه از یکی از اعضای هیأت مدیره یا مسئولين گروه‌ها.
4- پرداخت حق عضویت سالانه که نرخ آن هر سال توسط هیأت مدیره تعیین می‌شود.
5- عضویت آزمایشی سه ماهه و تمدید آن با تأیید مناسب و فعال بودن وی توسط مسئول گروه مرتبط.
6- عدم اشتهار به خلاف و اعمال منافی عفت یا محروميت از حقوق اجتماعي.
7- تابعیت جمهوری اسلامی یا داشتن مجوز قانونی اقامت در ایران.
8- تکمیل فرم عضویت و فرم معرفی‌نامه و تعهدنامه همکاری درست با انجمن.

ب: لغو عضویت:
در صورت سه ماه قطع ارتباط مستمر هر عضو با انجمن بدون دلیل موجه و عدم شركت در جلسات گروه وانجمن يا انجام تخلفاتي مغاير با اساسنامه و قوانين كشور در فعاليت‌هاي انجمن، موضوع توسط هيأت مديره رسيدگي و درخواست لغو عضويت در اولين نشست عمومي مطرح خواهد شد كه با اكثريت مطلق حاضران به تصويب مي‌رسد.

ج: استعفای اعضا:
اعضاي انجمن در صورت تصميم به استعفا، مراتب را كتبا به هيأت مديره انجمن اطلاع دهند. هیأت مدیره موظف است در نخستین جلسه، به درخواست مزبور رسیدگی کند و مراتب را اطلاع‌رسانی کند.

14- بازرسین:
با انتخابات در مجمع عمومی و از میان کاندیداها که دو نفر از اعضای انجمن بعنوان بازرس، انتخاب می‌شوند.
دوبازرس علی البدل هم از سوی مجمع عمومی انتخاب می شوند تا در صورت استعفای بازرسان، تا برگزاری مجمع عمومی وظایف محوله را انجام دهند.

 


بدون نظر

پاسخ دهید

نشانی پست الکترونیکی شما منتشر نخواهد شد.